Leder 2.0 – skaff deg lederferdigheter i World of Warcraft eller andre rollespill.

Harvard Business Review har en artikkel om hvordan erfaringer fra online dataspill som World of Warcraft kan overføres til vår vanlige verden også, og lboggen  FUTURE-MAKING SERIOUS GAMES har en omtale av artikkelen og gir et kort sammendrag av den. Du finner også en omtale av forskningen i Computerworld.

Artikkelen har utgangspunkt i et prosjekt som jeg hørte om da jeg besøkte IBMs forskningslab i Silicon Valley våren 2007, som tar utgangspunkt i at en ønsket å undersøke om lederegenskaper utviklet gjennom dataspill kan overføres til andre og mer tradisjonelle omgivelser. IBM har sammen med flere forskere gjennomført et prosjekt over 8 måneder, der de har studert sammenhengene mellom spill og utvikling av mer generelle lederferdigheter. Med utgangspunkt i teorier om hva god ledelse innebærer, finner de at alle dimensjonene i god ledelse, finnes igjen blant dem som har nådd de høyeste nivåene i spill som World of Warcraft. Du kan lese analysen av Byron Reeves (Stanford), Thomas Malone (MIT) og Tony O`Driscoll her.

En annen som skriver om hvorden ledererfaringer fra WoW kan få betydning i real life, er Bob Sutton, professor i management ved Stanford. Her er et lite sitat, der han filosoferer over hvordan Joi Ito utvikler sine organisatoriske  ferdigheter gjennom spillet:

Long frustrated by the fairly conventional hierarchies in even the most innovative technology companies, Mr. Ito says he sees in his Warcraft guild a new way to organize, manage, and motivate people. With his guild doubling in size every month, he does a lot of learning on the fly. “Every week or so, I have to add a new rank, build a whole bunch of new rules, and throw in kind of ad hoc structures,” Mr. Ito says. “I’m playing with all the different kinds of management ideas I’ve had for companies with a bunch of people who are actually very dedicated. They will set their alarm clocks for 3 a.m. to run a raid of 40 people. They are committed to each other like people in a normal company wouldn’t be committed to each other. So as a test bed for these ideas, this is actually pretty amazing.”

Sutton selv finner forøvrig at

Modern organizational life is increasingly an online game, but the modern organizational form hasn’t caught up yet.

Det må også nevnes at Jill Walker og Hilde Corneliussen har redigert en bok om «Digital Culture, Play and Identity» som analysere ulike aspekter ved blant annet World of Warcraft.

Dette er interessante innspill, som jeg har jobbet videre med i forberedelsene til mitt foredrag på den årlige Throne Holst-konferansen ved BI. Kanskje får jeg tid til å gå mer i dybden også på denne analysen når jeg er ferdig med foredraget?

Arne Krokan

professor emeritus, tidligere Institutt for industriell økonomi og teknologelse og Institutt for sosiologi og statsvitenskap NTNU. Forfatter, kurator, foredragsholder. Styremedlem Norsk teknisk vitenskapsakademi.

5 Comments

  1. Dataspill i lederopplæring har Forsvaret holdt på med lenge. Alt fra avanserte datasimuleringer til enkle kartbaserte rollespill. Artig å se at utdanningssystemet og næringslivet adopterer teorier, metoder og teknikker som mange i utgangspunktet mener ikke har overføringsverdi. To eksempler er: manøverteori og intensjonsbasert ledelse.

  2. Heisann, Arne

    Takk for glimrende foredrag om ledelse 2.0 på konferansen «Frykten for de beste» på BI torsdag 12. juni. Det var inspirerende!

  3. Tusen takk! Det var hyggelig å høre 🙂 Det er trivelig at noen tar seg bryet med å formidle tilbake slik.

Svar på arnekAvbryt svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.